FORGOT YOUR DETAILS?

Zimowe wzmocnienie odporności

Zastanawiacie się co właściwie kryje się za terminem wzmocnienie odporności? Odporność to zdolność organizmu do ochrony przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą mieć niekorzystny wpływ na organizm. Za odporność, o której mówimy w kontekście zmiany aury, obniżenia temperatury czy przebywania w warunkach zwiększonego ryzyka infekcji odpowiada odporność immunologiczna, będąca niczym innym jak zdolnością organizmu do odpowiedniej reakcji czyli obrony przed czynnikiem chorobotwórczym.

Jak działa układ odpornościowy?

Za odpowiednią reakcję organizmu na szkodliwe czynniki zewnętrzne odpowiada układ immunologiczny, jego skomplikowany mechanizm rozwija się i działa w organizmie przez całe życie człowieka, na wiele czynników organizm uodparnia się dopiero po pierwszym zetknięciu się z tzw. patogenem kształtując odpowiednią reakcję czyli odpowiedź immunologiczną.

Na stan układu odpornościowego  i  to jak szybka i skuteczna będzie jego odpowiedź na ataki szkodliwych bakterii, wirusów, grzybów czy innych czynników zewnętrznych wpływa wiele różnych czynników, niezwykle ważne jest utrzymanie organizmu w ogólnie dobrym stanie, między innymi  dostarczanie mu regularnie potrzebnych składników odżywczych w tym witamin i soli mineralnych.

Po pierwsze…

Witamina C, ale tylko naturalna!

Nie jest tajemnicą, że aby układ odpornościowy działał bez zarzutu konieczne jest dostarczanie mu witaminy C. Dlaczego jednak jest ona tak niezbędna? Odpowiedź jest bardzo prosta:

  • Witamina C ma wpływ na kondycję i wzrost komórek odpornościowych typu B i T.
  • Poza tym kolejną istotną rolą jaką odgrywa witamina C, w duecie z rutyną, jest wzmacnianie i uszczelnianie naczyń krwionośnych , dzięki temu trudniej o rozwój infekcji.
  • Witamina C ma jeszcze wiele zalet, dzięki niej skóra wolniej się starzeje.
  • Pomaga w skutecznym przyswajaniu żelaza.
  • Korzystnie wpływa na wzrok.
  • I ma korzystny wpływ na układ krwionośny, chroni serce.

Co ważne witamina C jest zawarta w wielu roślinach i produktach np. sokach owocowych, natomiast ważne jest w jaki sposób organizm ją przyswoi czyli w jakim stopniu zostanie wchłonięta w przewodzie pokarmowym. Niezwykle dużo, a przede wszystkim, łatwo przyswajalnej witaminy C jest w roślinach rosnących w Polsce, na przykład w popularnej pietruszce, która przy bardzo dużej zawartości żelaza powinna być obecna w codziennej diecie, zwłaszcza w okresach obniżonej odporności.

Rose hip

Owoce dzikiej róży

Kolejna roślina, o której pisząc o odporności nie można zapomnieć to dzika róża. Owoce tego krzewu zasiedlającego przydroża, skraje lasów i miedze od stuleci cenione były jako bardzo bogate źródło witaminy C (naturalna witamina C przewyższa tą syntetyzowaną zarówno w szybkości wchłaniania w układzie pokarmowym jak i aktywnością działania –  jest ona około trzy razy bardziej aktywna a jej wysokie stężenie utrzymuje się dłużej w organizmie), teraz również powinniśmy sięgać po napar z owoców dzikiej róży gdy tylko poczujemy osłabienie lub się przeziębimy.

Jarzębina, często sadzona ze względu na piękny, zwłaszcza jesienią wygląd, jest również zimową spiżarnią dla ptaków i drobnych ssaków.  Niewielu z nas wie, że owoce jarzębiny zawierają więcej witaminy C, niż większość dostępnych i popularnych w Polsce owoców. Teraz często pomijana i niedoceniana, w przeszłości była cenionym owocem, który gościł zimą w kuchni naszych babć niemal codziennie przetworzony na milion smacznych sposobów.

Rowan Mountain ash

Owoce jarzębiny

Po drugie – bezkonkurencyjna jeżówka

Inną rośliną znaną ze swojego dobroczynnego wpływu na układ odpornościowy jest jeżówka purpurowa, wyciągi zarówno z korzenia jak i ziela jeżówki wykorzystywane są powszechnie w lekach wspomagających układ odpornościowy. Swoje bardzo skuteczne działanie jeżówka zawdzięcza glikozydom, które zapobiegają namnażaniu się bakterii, flawonoidom, które „gaszą” stany zapalne i uszczelniają naczynia krwionośne oraz wiele innych składników, które aktywnie wpływają na to, żebyśmy po prostu rzadziej chorowali, a jeśli już jakaś infekcja zdoła się rozwinąć to dużo łagodniej i krócej będziemy ją przechodzić.

echinacea

Jeżówka purpurowa – kwiat

Po trzecie – aromatyczna, rozgrzewająca szałwia

Liść szałwii, który stosowany jest od wieków jako remedium na bardzo wiele dolegliwości szczególnie, jeśli chodzi o temat odporności, zasługuje na uwagę ze względu na swoje antyseptyczne właściwości. Olejki eteryczne  zawarte w szałwii i dzięki którym jest tak ceniona rozgrzewają organizm i wpływają leczniczo na układ oddechowy, dzięki temu w okresie jesienno-zimowym można uniknąć schorzeń górnych dróg układu oddechowego.

Sage leaf

Liść szałwii

Wszystkie te zioła,  które w tradycji ziołolecznictwa są bardzo cenione, łączy to, że wpływają dobroczynnie na układ odpornościowy, oraz skutecznie wspomagają jego działanie. Regularne picie naparów z ziół wspomagających odporność jest gwarancją zachowania zdrowia i dobrej kondycji w okresie zwiększonego ryzyka przeziębień i zachorowań na grypę.

Przeczytaj także w naszej encyklopedii ziół:

Nasze produkty:

Herbal blend to strengthen immunity

Ziołowa mieszanka na odporność

TOP